Nawigacja

Logopedia w szkole

  • Ćwiczymy RRRRR

      Wywoływanie głosek pomocniczych oraz połączeń głoskowych poprzez szybkie wymawianie:

    t t t t t t t t t t t t t / d d d d d d d d d d d d d

    td td td td td td td td td td

    tdn tdn tdn tdn tdn tdn tdn

    teda tedo tedu tedy, teda tedo tedu tedy

    deda dedo dedu dedy, deda dedo dedu dedy,

    tra tro tre tru try, tra tro tre tru try

    dra dro dre dru dry, dra dro dre dru dry

    20.04.2018 21:16 | więcej »
  • Konkurs logopedyczny 2018
    W dniach 12-13 marca 2018r. dla uczniów klas 3 Szkoły Podstawowej, odbyły się konkursy pt. „Logopedyczne łamańce w polskiej literaturze dziecięcej” uczniowie prezentowali swoje umiejętności w przeglądzie recytatorskim oraz w dyktandzie logopedycznym.
    Celem konkursu było wzbogacanie zasobu słownictwa, utrwalanie wymowy trudnych artykulacyjnie słów,
    W dyktandzie logopedyczno zwyciężyli:
    I miejsce: Martynka 3a
    II miejsce: Darek 3c i z Karolina 3b
    III miejsce: Filip 3a
    W przeglądzie recytatorskim najlepiej łamali języki: Laura 3a, Kinga 3b, Oliwia 3a, Olga 3b, Laura S. 3a, Marcel 3c, Bilal 3b
    Uczestnikom zabawy dziękujemy
    18.03.2018 21:37 | więcej »
  • Ucz się z nami daktylografii

    Dzięki znajomości daktylografii czyli alfabetu palcowego możemy nawiązać pierwszy kontakt z osobą głuchą  i przedstawić się literując swoje imię i nazwisko smiley

     

    06.03.2018 20:00 | więcej »
  • Europejski Dzień Logopedy

    6 marca 2018 roku po raz kolejny świętować będziemy
    Europejski Dzień Logopedy/Terapeuty Mowy - EDL '2018.

    Hasłem tegorocznego EDL jest komunikacja wspomagająca
    i alternatywna - "Komunikowanie się nie tylko słowami...

    edl_plakat.pdf

     

    06.03.2018 19:49 | więcej »

  • Zapraszam do udziału w XXVI Ogólnopolskim Konkursie Logopedycznym.
    Chętnych uczniów zapraszam do gabinetu logopedycznego po regulamin i instrukcję
    Logopedka
    26.10.2017 17:59 | więcej »
  • Diagnoza i terapia logopedyczna

    Diagnoza logopedyczna wg G. Jastrzębowskiej to określony sposób postępowania badawczego, którego celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych oraz przewidywanie ich tendencji rozwojowych na podstawie objawów, patogenezy i patomechanizmów.

    Diagnoza logopedyczna nie stanowi aktu jednorazowego. Kształtuje się ona przez wielokrotny, dłuższy kontakt z dzieckiem, jak również z jego opiekunami oraz specjalistami innych dziedzin (ortodontą, laryngologiem, foniatrą, psychologiem, pedagogiem).

    Prawidłowo postawiona diagnoza stanowi podstawę do opracowania odpowiedniego programu terapii logopedycznej.

    Przez terapię logopedyczną rozumiemy całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie). Oddziaływania te mają na celu:

    • usuwanie zaburzeń mowy,
    • przywracanie mowy, która się nie wykształciła,
    • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
    • wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej,
    • likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz wtórnych, do których zalicza się zarówno psychologiczne jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy.
    logopedia.net
    07.09.2017 19:10 | więcej »
  • Wiosenne porządki Smoka Mateusza - bajka logopedyczna
    Pewnego wiosennego dnia, Smoka Mateusza obudziło słońce, które zaglądało przez okno (mrużymy oczy wymawiając długie „ooo”). Po przebudzeniu Mateusz rozpoczął krótką gimnastykę. Najpierw poprzeciągał się (wyobrażamy sobie, że język to smok i wystawiamy go mocno do przodu napinając mięsnie). Później zrobił kilka przysiadów (próbujemy dotknąć na przemian języczkiem raz noska raz brody). Następnie zrobił kilka podskoków (język podskakuje do górnych ząbków)
    Gdy już wykonał wszystkie ćwiczenia, przyrządził śniadanie: pokroił chleb (pocieramy językiem o górne zęby tam i z powrotem), posmarował go masłem i swoim ulubionym dżemem brzoskwiniowym (przesuwamy językiem po podniebieniu), po czym zjadł posiłek ze smakiem. (z ust robimy dzióbek i robimy kółka raz w prawo, raz w lewo, mlaskamy) Popił ciepłym mlekiem, wcześniej troszkę je studząc (dmuchamy, chlipiemy, następnie wymawiamy: gul, gul, gul), które przed wypiciem posłodził jedną łyżeczką cukru (wymawiamy długie „c”). Szybko się ubrał w ulubiony zielony sweter i spodnie (wymawiamy: hop – siup – hop – siup).
    Po skończonym śniadaniu Smok Mateusz rozmyślał jak ciekawie, a zarazem skutecznie spędzić dzień (marszczymy czoło i gwiżdżemy). Wreszcie wymyślił (podskakujemy wymawiając gromkie „hura!”). Zrobi porządki w swoim domku!
    Smok Mateusz rozpoczął sprzątanie od pozamiatania wszystkich ścian i kątów (nasz język to zmiotka, zamiatamy językiem sufit, podłogę i ściany, następnie wymawiamy szeptem na przemian: „s” „z” „s” „z”). Później wymył okna (nasz język to szmatka, oblizujemy językiem usta ruchem okrężnym). Poprzecierał je, aby nie było smug (oblizujemy językiem górne zęby).Wytarł też kurz z półki, na której stały poukładane ulubione bajki Smoka Mateusza (otwieramy szeroko buzię i wymiatamy językiem kurz). Po ścieraniu kurzu wytrzepał szmatkę (wymawiamy głośne „trach, trach, trach”). Zostało tylko poodkurzać – pomyślał Smok Mateusz (naśladujemy odgłos odkurzacza – warcząc „wrrrrr”).
    Smok zmęczył się tymi porządkami (wysuwamy język i zipiemy robiąc głębokie wdechy).Jednocześnie był z siebie bardzo zadowolony i dumny (szeroko uśmiechamy się od ucha do ucha).Mateusz poczuł się zmęczony (ziewamy). Postanowił udać się na krótką drzemkę (przechylamy głowęw prawo, podpieramy je dłońmi, zamykamy oczy i głośno chrapiemy).Ciekawe, co też takiego przyśni się Smokowi na tej krótkiej, ale jakże zasłużonej drzemce (spokojnie oddychamy, pamiętając, że wdychamy powietrze noskiem – wydychamy buzią).
    07.04.2017 19:22 | więcej »
  • W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i inne polskie łamańce językowe.

    W dniach 6-9 marca 2017r. dla klas 3 Szkoły Podstawowej, odbyły się 3 konkursy logopedyczne
    pt. W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i inne polskie łamańce językowe.
    Uczniowie prezentowali swoje umiejętności w 3 konkurencjach: logopedyczno-plastycznej, w przeglądzie recytatorskim oraz w dyktandzie logopedyczno-ortograficznym.
    Celem konkursu było rozbudzenie wyobraźni dziecięcej, wzbogacanie zasobu słownictwa i rozwijanie mowy spontanicznej u dzieci, utrwalanie wymowy trudnych artykulacyjnie słów, ilustrowanie słów wykorzystywanych podczas terapii logopedycznej, aktywizująca artystycznie i językowo praca nad rozwojem mowy oraz języka.
     

    W dyktandzie logopedyczno-ortograficznym zwyciężyli:

    I miejsce: Nikola Paź 3b
    II miejsce: Oliwia Kołodziej 3c
    III miejsce: Piotr Orman 3c

     

    W części logopedyczno-plastycznej laureatami zostały:

    I miejsce: Klaudia Usińska 3a
    II miejsce: Joanna Lipka 3b
    III miejsce: Dagmara Wilczyńska 3b

     

    W przeglądzie recytatorskim najlepiej łamały języki:

    I miejsce Julia Wyspiańska 3a
    II miejsce Maria Bukszaniewicz 3a
    III miejsce Sonia Michalska 3a
    Wyróżnienie dla Amelii Stegner 3c

     

    Zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe. Wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni dyplomami i słodyczami.

    Dzieciom serdecznie dziękujemy za udział, a wychowawczyniom i jury za współpracę.

    Edyta Pławińska i Alicja Majchrzak


    11.03.2017 17:52 | więcej »
  • Konkursy logopedyczne
    Konkurs logopedyczno - ortograficzny
     

    „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie….

    i inne polskie łamańce językowe”

     
    Adresaci: Konkurs adresowany do uczniów klas 3 Szkoły Podstawowej
    Termin: 06-09.03.2017r.
    Organizator: Edyta Pławińska i Alicja Majchrzak
     
    Warunki:
    Uczniowie klas 3 w drodze losowania otrzymują od organizatorów wiersze z trudnościami ortograficznymi i łamańcami językowymi.
    Wspólnie z wychowawcą w klasy decydują kto weźmie udział w konkursie i będzie reprezentował swoją klasę.
    Zadaniem klas jest:
    • wyznaczenie 3 osób, które nauczą się wiersza na pamięć i wezmą udział w przeglądzie przed publicznością w dniu 09.03.2017r.
    • wyznaczenie 3 osób do udziału w dyktandzie międzyklasowym dnia 08.03.2017r.
    • wyznaczenie 3 osób, które wykonają indywidualne ilustracje do wierszy do dnia 06.03.2017r. Format A4 prace mogą być wykonane w domu lub w szkole na zajęciach plastycznych, logopedycznych
     
    Nagrody - dyplomy i nagrody książkowe za udział w konkursach będą wręczone w dniu 09.03.2017r. po przeglądzie wierszy. 
    Za zwycięstwo możliwa jest dodatkowa ocena z edukacji polonistycznej i plastycznej.
    05.03.2017 22:48 | więcej »
  • Zaburzenia połykania to temat tegorocznego Europejskiego Dnia Logopedy,
    jak również temat konsultacji on-line http://www.logopeda.org.pl/new.php?id=944

     
    07.04.2017 19:22 | więcej »
  •    Przyczyną wielu wad wymowy jest wadliwe funkcjonowanie aparatu mownego np.: nieprawidłowe oddychanie, trudności z wydobywaniem głosu, mała sprawność ruchowa narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg, zaburzony słuch fonetyczny i fonemowy oraz nieprawidłowy wzór do naśladowania w domu np. wady wymowy rodziców i opiekunów, naleciałości gwarowe.
    02.03.2017 22:36 | więcej »
  •   Mowa
      Mowa odgrywa ważną rolę w kontaktach człowieka z innymi ludźmi. Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na kształtowanie się jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający świat, dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia.

      Wiele wad wymowy wpływa na powstawanie trudności w czytaniu i pisaniu. Niekiedy dziecko popełnia dużo błędów, ponieważ tak jak mówi, tak pisze.Nie wiadomo, czy w przyszłości, występująca u dziecka wada wymowy nie będzie stanowiła przeszkody w wyborze wymarzonego zawodu.
    04.04.2017 16:48 | więcej »